Förbättra ditt sätt att lyssna på dina kunder
Aktivt lyssnande
Att lyssna aktivt har under lång tid använts av människor som har lyssnande som yrke.
Det går utmärkt att använda i vardagssituationer.
T.ex. när du hanterar prishinder. När du vill förstå människor. Eller när det är viktigt att du får all fakta korrekt.
Dina kunder vill ha
en empatisk lyssnare.
Många av oss är dåliga lyssnare
Vi är dömande. Låter inte andra tala till punkt.
Försöker styra dialogen till det ämne som intresserar oss. Har svårt att se andras perspektiv och vill ge råd.
Dessa är beteenden som hindrar oss från att lyssna och förstå.
Även du som är bra på att förstå andra behöver förbättra ditt sätt att lyssna på dina kunder.
Du kan behöva putsa på ditt lyssnande för att få bättre kontakt.
Eller för att reda ut konflikter med kunder. Eller hjälpa en kund som vill ha en empatisk lyssnare.
Aktivt lyssnande är ett konkret sätt att ”läsa av” din kund
Det är normalt att det känns svårt och onaturligt i början.
Du kan till och med få kommentarer om det.
När du övat ett tag och tagit det till dig kommer det bli en naturlig del av dig. Det är som att cykla det är besvärligt när man börjar men blir självklart med övning.
Rätt inställning
Det är först och främst en attityd.
För att bli en bra lyssnare behöver du fokusera på uppgiften.
Du behöver vara nyfiken och intresserad för att klara att sätta dig in i vad någon uttrycker. Om du är öppen, varm, respektfull och accepterande känner andra tillit och kan öppna sig.
Du tänker ungefär tre gånger så snabbt som någon talar
Men lyssnande handlar inte bara om att uppfatta ord.
Så, använd den tankekapaciteten till att förstå bättre. Du behöver din fulla koncentration för att verkligen förstå vad någon uttrycker.
Ditt intresse ett måste för att du ska kunna fokusera
Om du inte vill det kommer du inte vara en bra lyssnare!
Gör dig nyfiken på den du lyssnar på.
Det hjälper dig upptäcka och förstå mer.
En tuff utmaning att förstå fullt ut
Om du tror dig förstå betyder det att du inte lyssnat tillräckligt noga.
Sträva alltid efter att komma på ”vad det är du missat”.
Våga dela något av värde
Var öppen och visa att du accepterar dem som de är.
Lyssna för att förstå deras perspektiv och för att förstå dem som unika personer. Undvik särskilt att döma och värdera vad de säger. Undvik att göra det ens för dig själv. Försök förstå istället.
Var varm och visa omtanke om deras situation
Värdera inte.
Ta bara in vad den andra förmedlar. Acceptera andras budskap som något de förmedlar. Så kan du visa respekt för dem som människor, även om du inte håller med dem.
Sist men inte minst
För att du ska kunna visa empati för andra och fokusera på dem
behöver du först göra det mot dig själv.
Sperlingsson säljskola online hjälper dig att plugga på ditt sätt “hur du själv vill”.
Filmer? Papers och bilder? Övningar och quiz?Välj att plugga på det sätt du själv gillar att plugga!
Gillar du att “höra” det du pluggar? – Välj »Filmer med handledning«
Gillar du att “se” det du pluggar. – Välj »Papers och bilder i din egen takt«
Gillar du att “själv pröva på” det du pluggar? – Välj »Verklighetsnära övningar«

Att lyssna aktivt handlar om
att vara närvarande, lyhörd och fokusera
på det värde kunden efterfrågar,
både direkt och indirekt.1.
Fokusera:
Se kunden i ögonen.2.
Visa att du lyssnar:
Använd ditt kroppsspråk för att visa kunden att du lyssnar.3.
Upprepa det kunden säger:
När kunden har pratat färdigt så upprepa det som sagts,
för att vara säker på att du förstått.4.
Avbryt aldrig:
Låt ALLTID kunden prata färdigt.5.
Var respektfull:
När du svarar kunden, var ärlig, öppen och avslappnad.
► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄
» Genom att du intar ett kundperspektiv.
» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.
» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.
» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.
» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.
» På ett sätt som kunden kan ta till sig.
► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄
» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.
» Inte bara fråga dem vad de vill ha.
» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.
Kundglädje är säljglädje
Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.