Förbättra ditt sätt att lyssna på dina kunder

Aktivt lyssnande

Att lyssna aktivt har under lång tid använts av människor som har lyssnande som yrke.

Det går utmärkt att använda i vardagssituationer.
T.ex. när du hanterar prishinder. När du vill förstå människor. Eller när det är viktigt att du får all fakta korrekt.

Dina kunder vill ha
en empatisk lyssnare.

Många av oss är dåliga lyssnare

Vi lyssnar halvhjärtat. Funderar på vad vi själva vill få sagt medan vi lyssnar.
Vi är dömande. Låter inte andra tala till punkt.
Försöker styra dialogen till det ämne som intresserar oss. Har svårt att se andras perspektiv och vill ge råd.

Dessa är beteenden som hindrar oss från att lyssna och förstå.

Även du som är bra på att förstå andra behöver förbättra ditt sätt att lyssna på dina kunder.

Du kan behöva putsa på ditt lyssnande för att få bättre kontakt.
Eller för att reda ut konflikter med kunder. Eller hjälpa en kund som vill ha en empatisk lyssnare.

Aktivt lyssnande är ett konkret sätt att ”läsa av” din kund

Lär du dig att lyssna in dina kunder, blir det lätt att ta det till dig och pröva nya vägar.

Det är normalt att det känns svårt och onaturligt i början.

Du kan till och med få kommentarer om det.

När du övat ett tag och tagit det till dig kommer det bli en naturlig del av dig. Det är som att cykla det är besvärligt när man börjar men blir självklart med övning.

Rätt inställning

Att lyssna är inte bara en teknik eller ett beteende.
Det är först och främst en attityd.

För att bli en bra lyssnare behöver du fokusera på uppgiften.

Du behöver vara nyfiken och intresserad för att klara att sätta dig in i vad någon uttrycker. Om du är öppen, varm, respektfull och accepterande känner andra tillit och kan öppna sig.

Du tänker ungefär tre gånger så snabbt som någon talar

Det betyder att även om du hör alla ord som sägs, så har du mycket utrymme kvar att tänka på annat.

Men lyssnande handlar inte bara om att uppfatta ord.

Så, använd den tankekapaciteten till att förstå bättre. Du behöver din fulla koncentration för att verkligen förstå vad någon uttrycker.

Ditt intresse ett måste för att du ska kunna fokusera

Vill du lyssna och lära dig förstå den du lyssnar på bättre?
Om du inte vill det kommer du inte vara en bra lyssnare!

Gör dig nyfiken på den du lyssnar på.

Det hjälper dig upptäcka och förstå mer.

En tuff utmaning att förstå fullt ut

Kanske kan det hjälpa att veta att det är omöjligt att ”förstå en annan människa till 100 %”.

Om du tror dig förstå betyder det att du inte lyssnat tillräckligt noga.

Sträva alltid efter att komma på ”vad det är du missat”.

Våga dela något av värde

En bra kontakt med den du lyssnar på är nödvändigt för att de ska våga öppna sig och dela något av värde med dig.

Var öppen och visa att du accepterar dem som de är.

Lyssna för att förstå deras perspektiv och för att förstå dem som unika personer. Undvik särskilt att döma och värdera vad de säger. Undvik att göra det ens för dig själv. Försök förstå istället.

Var varm och visa omtanke om deras situation

Lyssnare hamnar alltför ofta i en situation där de antingen håller med eller sätter sig emot vad de hör.

Värdera inte.

Ta bara in vad den andra förmedlar. Acceptera andras budskap som något de förmedlar. Så kan du visa respekt för dem som människor, även om du inte håller med dem.

Sist men inte minst

För att du ska kunna visa empati för andra och fokusera på dem
behöver du först göra det mot dig själv.

Du kan välja att lära dig mer om säljglädje och kundglädje.

Det finns en säljutbildning för dig som på ett enkelt sätt vill bli en kunnig säljare.

Plugga på distans och utbilda dig än mera i försäljning.

En grundkurs i försäljning och kundbemötande som du studerar på distans.

Kursen har filmade utbildningsavsnitt – som du tar del av via streaming online.
Du får steg-för-steg undervisning med video.

Mera om säljutbildningen hittar du här …
Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

Att lyssna aktivt handlar om
att vara närvarande, lyhörd och fokusera
på det värde kunden efterfrågar,
både direkt och indirekt.  

1.
Fokusera:
Se kunden i ögonen.

2.
Visa att du lyssnar:
Använd ditt kroppsspråk för att visa kunden att du lyssnar.

3.
Upprepa det kunden säger:
När kunden har pratat färdigt så upprepa det som sagts,
för att vara säker på att du förstått.

4.
Avbryt aldrig:
Låt ALLTID kunden prata färdigt.

5.
Var respektfull:
När du svarar kunden, var ärlig, öppen och avslappnad.

Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd