Bli en bättre säljare med sju steg som tar dig fram till avslutet snabbare
»Börja alltid med
att ta reda på vad
kunden vill förändra!«
Bli en bättre säljare - kunden köper dig som person först
Detta inbegriper hur professionell du är i ditt jobb.
Hur trygg du är i din roll. Hur det känns i magen när man har kontakt med dig. Du lägger grunden med ett positivt sätt att tala och ett uppriktigt leende. Du blir vald därför att du är uppriktigt intresserad.
För att du engagerar dig i kundens framtid.
Bli en bättre säljare - kvalificera personerna du ska ta kontakt med
Vaska fram de som har rätt att köpa.
Om de har budget att köpa för. Samla in mycket information för att kunna se om de är dina framtida kunder. Så att du kan fastställa om de har ett uppriktigt behov.
Så att du kan prioritera vem du ska ta kontakt med.
Bli en bättre säljare - ta reda på vad kunden vill förändra
Kom överens med kunden exakt vad det är som kunden vill förändra.
Summerar det viktiga så att kunden är överens med dig om innebörden. Kunden kommer att köpa för att du förstår henne. Inte för att hon förstår produkten eller tjänsten du säljer.
Därför måste du på ett tydligt och enkelt sätt visa att du förstår henne.
Bli en bättre säljare - din kunds köpbeslut nr. två handlar om ditt företag
Kunden vaskar fram och tar reda på om ditt företag är seriöst.
Om du kommer att leverera som du lovat. Här är det viktigt att visa kunden era styrkor. Lär kunden mer om ditt företag. Om mervärdena som skiljer er från konkurrenterna. Det rykte ni har. De krav som nuvarande kunder ställer.
De värden ni bidrar mest med.
Bli en bättre säljare - ställ frågor som jagar fram kundens orosmoment
Ställ frågor för att ta bort tveksamhet hos henne.
Dyker oron upp senare kan du gå på pumpen. Frågorna visar att du kan matcha kundens behov fullt ut. Du visar hur bra du kan göra jobbet åt kunden. Prata sedan produkt och priser.
Sammanfatta fördelarna ni är överens om
Beskriv vad det innebär för kunden om hon låter dig leverera dessa fördelar.
Be om beställningen. Var sedan tyst.
Har kunden invändningar besvarar du dem och frågar sedan igen. Och är tyst.
Fortsätt jobbet efter att kunden svarat ja
Återigen hjälper du kunden genom att sammanfatta vad ni kommit överens om.
Återigen berättar du hur bra det kommer att bli. Ni är partners nu.
Sperlingsson säljskola online hjälper dig att plugga på ditt sätt “hur du själv vill”.
Filmer? Papers och bilder? Övningar och quiz?Välj att plugga på det sätt du själv gillar att plugga!
Gillar du att “höra” det du pluggar? – Välj »Filmer med handledning«
Gillar du att “se” det du pluggar. – Välj »Papers och bilder i din egen takt«
Gillar du att “själv pröva på” det du pluggar? – Välj »Verklighetsnära övningar«

Säljglädje kommer inte inifrån av sig självt
Säljglädje är resultatet av många samverkande saker. Allt från humor till arbetets organisation.
Det är de små sakerna vi nästan inte tänker på.
► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄
» Genom att du intar ett kundperspektiv.
» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.
» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.
» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.
» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.
» På ett sätt som kunden kan ta till sig.
► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄
» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.
» Inte bara fråga dem vad de vill ha.
» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.
Kundglädje är säljglädje
Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.