Effektiva möten som skapar kundnöjdhet

Effektiva och produktiva möten
som är lönsamma möten
skapas genom att alla bidrar

0%
Den som lyssnar bidrar mest!
0%
Den som talar bidrar också.

»I det enkla
bor det effektiva!«

Fundera på hur mötesstrukturen ser ut på dina kundmöten

Rikta sedan in dig på dessa enkla huvudpunkter:

1. Blanda inte mötespunkterna.
2. Börja med informationspunkter.
3. Ta sedan upp beslutspunkterna.

Effektiva möten som ger kundnöjdhet skapas inte på en kafferast

Lönsamma möten går inte att skapa via ett litet seminarium där alla sitter och nickar igenkännande.

Nej, här krävs ordentliga åtgärder.

Det finns en enkel metod för att skapa effektiva möten. Den baserar sig på forskning kring hur olika filmer engagerar oss.
Att olika filmer engagerar oss olika mycket är intressant. Denna insikt kan användas även kopplat till hur en grupp fungerar i ett möte. Varför tycker vi olika om olika filmer? När vi kan svara på detta, kan vi också skapa effektiva möten som ger kundnöjdhet.
Testa detta mötesteknik tips. Det förbättrar din kreativitet och gör om dina möten till lönsamma möten.

Ett annat mötesteknik tips är Open Space som bygger på att det saknas agenda

Deltagarna skapar agendan själva vid mötesstarten.

En agenda baserad på mötets syfte att skapa kundvärde.

I inledningen av dessa möten måste deltagarna fundera och ta ställning.
Över vilken typ av möten det ska vara. När dessa ska hållas. Vem som ska delta. Förväntad kundnytta och resultat av mötet o.s.v.

Det finns många olika möjligheter att förbättra och skapa kreativa möten

Använd alltid själva behovet av kundnöjdhet som utgångspunkt.

Då blir det enkelt att förbättra effektiviteten.

Mötena kan vara både många, långa och ineffektiva

En av Sveriges mest vanliga tidstjuvar är ineffektiva möten.
Ingen vill ha dem så.

Men de flesta verksamheter investerar inte pengar för att rätta till detta.

Det är faktiskt så att våra möten ofta ser likadana ut som mötena för 100 år sedan. Nya verktyg kommer i bruk bara någon enstaka gång.  Resultat från forskning har sällan kommit fram med hänsyn till effektiva möten.

Att på en och samma gång ha ”kroppen närvarande” och ”knoppen påkopplad”

Det skapar sällan framgång om vi samtidigt som vi befinner oss på ett ställe, har tankarna på ett annat.

På ett möte sitter kanske ett antal människor med dåliga samveten över att inte ha utfört vissa uppgifter. Detta leder till att motivationen går i botten. Effektiviteten sjunker till en usel nivå. Mötet blir inte alls sprudlande. Det leder till att deltagarna inte blir entusiastiska.

Ibland är det så att det endast är kroppen som är närvarande.

»Det beror oftast på att många inte planerat in tid för att arbeta aktivt innan mötet.
»Senaste mötet har inte följts upp med efterarbete.
»Tid har inte planerats in för att förbereda inför nästa möte.

Effekten av att inte ha lagt in tid för förberedelse och efterarbete i kalendrarna, blir ofta solklar.

Många kommer springande till mötena, oförberedda och med andan i halsen. Den medvetna hjärnan är någon helt annanstans. Det innebär att mötet inte blir så effektivt som om alla var förberedda.

Titta dig omkring på dina möten och notera hur fokuserade deltagarna är

Finns det någon som använder telefonen eller datorn på mötet (i annat syfte än mötets)?
Då är mötet inte effektivt.
Och det leder inte till ett produktivt resultat.

De personer som endast är närvarande kroppsligen tillför inte något.

De som inte klarar att vara mentalt närvarande har inget att ge. De uppfattar inte mycket av det som tagits upp.

Det är respektlöst att inte vara fokuserad

Mötesdeltagare som sitter med sina telefoner eller Ipads och arbetar med helt andra saker är i stort behov av förbättring.
Det är respektlöst mot kollegor och den som talar. Hur stort engagemang visar detta?

Tänk på att en person kostar 20 tkr eller mer i månaden.

Förmodligen ska personen prestera för det dubbla (40+ tkr) för att vara effektiv. Hur mycket tjänar verksamheten då på att personen sitter i ineffektiva möten? Hur många ineffektiva personer sitter i samma möte? Hur många ineffektiva timmar blir det? Hur mycket förlorade intäkter leder det till? Det kostar svindlande summor.

Bättre då att dessa personer undviker mötena. Eller att de får ta ”stå-möten” som varar 5 effektiva minuter.

Onödiga möten kostar verksamheten massor med pengar

Vissa verksamheter har en tendens till för många möten.

Samma information upprepas på ett flertal olika möten. Helt i onödan.

Du kan välja att lära dig mer om säljglädje och kundglädje.

Det finns en säljutbildning för dig som på ett enkelt sätt vill bli en kunnig säljare.

Plugga på distans och utbilda dig än mera i försäljning.

En grundkurs i försäljning och kundbemötande som du studerar på distans.

Kursen har filmade utbildningsavsnitt – som du tar del av via streaming online.
Du får steg-för-steg undervisning med video.

Mera om säljutbildningen hittar du här …
Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

Kreativa möten
upplevs som effektiva möten.

Avsluta med en eller ett par kreativa punkter.

De kreativa punkterna drar i regel ut på tiden.
Därför ökar det effektiviteten om
du lägger dem i slutet av mötet.
Du kan styra bättre och sätta punkt i rätt tid.

Så att det inte drar ut på tiden i onödan.
Det ger också en känsla av dynamik och skapande.
Det gör att det känns som en bra avslutning.

Att släppa loss kreativiteten ger
en härlig känsla av att det skapats kundvärde.

Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

Lämna en kommentar