Förbättra värdet i dina kunderbjudanden

Till slut värderas du inte efter
hur mycket du åtagit dig,
utan efter
hur mycket du åstadkommit

Titta på dina erbjudanden från alla synvinklar.

Vilken är fördelen för kunden i det du erbjuder?

Vad har kunderna sagt att de gillar?

Vad har de sagt att de inte gillar?

Vaska fram dina unika styrkor,
utvärdera dem

Fråga kunderna om de uppskattar dem.
Fråga kunderna hur du kan utveckla dem.

Ditt varumärke är löften till dina kunder om något som ska hända.

En förväntan som ska infrias om de köper din produkt eller tjänst.
Det är resultatet som räknas.
Det är det som händer som räknas.
Det är ett ständigt pågående arbete med att bevisa fördelen för kunden.

Det är så du bygger ditt företags varumärke.

Upplever dina kunder ditt företag som vänligt?

I så fall tänker och säger kunderna så här:

– Att du hör av dig utan att kränga.

– Utan att debitera så snart ni pratar.

– Att du visar intresse för vart kunden vill nå.

– Att du kan förklara saker på ett enkelt och begripligt sätt.

Vad gör du för att de ska säga så här?

Hur trygga är dina kunder med ditt företag?

Vågar de köpa fel?

Är era garantier tillförlitliga och bra?

Var finns er svaga punkt?
Vad tänker ni göra åt det?

Varje dag är en ny dag som ropar
”upp till bevis”

Därför är det nödvändigt att du belönar dig själv.

För att du ska ha lust att leva under den pressen.
Därför att belöning skapar mersmak och en vilja att gå vidare.

Och därför att det gör dig bättre för kunderna.

Du kan välja att lära dig mer om säljglädje och kundglädje.

Det finns en säljutbildning för dig som på ett enkelt sätt vill bli en kunnig säljare.

Plugga på distans och utbilda dig än mera i försäljning.

En grundkurs i försäljning och kundbemötande som du studerar på distans.

Kursen har filmade utbildningsavsnitt – som du tar del av via streaming online.
Du får steg-för-steg undervisning med video.

Mera om säljutbildningen hittar du här …

Kundextra kunderbjudanden

Ge något extra vid köpet. Det finns ingen anledning att sänka dina priser om du kan erbjuda köparen något extra vid köpet.

Mervärden är bättre än prissänkningar.

Ditt mervärde kan bestå av mer service eller förlängd garanti.

Det kan också vara en present, lite mer av din produkt, uppdateringar, eller ett speciellt nyhetsbrev med kvalificerad information.

Erbjud det som du tror att dina kunder kan tycka om.
Du kanske har ett lager av någon produkt som inte säljs längre men som du tror kan intressera kunder – erbjud det som mervärde.

Du måste se till så att kunderna inte glömmer bort dig.

Åskådliggör kundnöjdhet

Visa hur bra kunden kan ha det med din produkt eller tjänst.

Ge dina kunder en idé om hur de kan ha det roligare och/eller bättre med ditt erbjudande.

Sätt en deadline för erbjudandet

Se alltid till att det finns en sista dag för ditt kunderbjudande.

Det får köparen att handla direkt.

Tala till kundens känslor

Visa hur tråkigt eller hur jobbigt det blir utan din produkt men gör det genom att samtidigt visa hur bra det blir om kunden väljer att nappa.

Peka på de vanliga problemen.

Ta reda på vad som är vanliga problem för din målgrupp. Framhäv lösningen på problemen på ett tydligt sätt.
När du erbjuder något – gör det genom att vädja till köparens positiva, livsbejakande sidor.

Visa självsäkerhet

Visa att du tror på det du gör.

Entusiasm säljer.

Visa att du kan dina produkter. Visa att du är engagerad och empatisk.
Om du är kunnig inom ditt område och angränsande områden vill kunden lita på att det du säger stämmer.

Det är viktigt att du hela tiden jobbar för att motivera dig själv som säljare. Och att du lyckas behålla självsäkerheten hela tiden.

Skilj ditt erbjudande från andras erbjudanden

Bry dig om vad det är som skiljer ditt erbjudande från andras erbjudanden.

Om ditt erbjudande inte skiljer sig från andras, se till att det gör det.

T.ex. att dina kunder säger om ditt företag:
»De hör av sig och de gör det utan att kränga på oss saker.«
»De trycker inte på debiteringsknappen varje gång vi pratar med dem.«
»De visar intresse för vad vi vill åstadkomma. De bryr sig om vilka mål vi har.«
»De är de enda som kan förklara saker begripligt.
»osv.«

Visa vad andra tycker om din produkt

Om du kan visa vad andra som köpt din produkt tycker om den
är det ett starkt argument för en kund att köpa.

Alla som tycker något om din produkt utan att tjäna något på att gilla den
litar dina köpare på.

Ge starka garantier

Kan du koppla starka garantier till din produkt som gör att köparen känner att du tar ditt ansvar även efter köpet?

Oroa dig inte för att folk systematiskt ska utnyttja dina garantier.

Det kommer knappast att hända. När någon köper din produkt är det för att de vill ha den, inte för att krångla med garantin. Om den håller vad du lovat kommer du inte att få några problem.

Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

Motorn är du, varje dag!

Utan kunderbjudanden, ingen framgång.

»Som du mycket väl vet krävs det något alldeles speciellt för att du ska lyckas leverera bra kunderbjudande. Fortlöpande dag efter dag.«

Säljandets centrala och förtroendeskapande kärna är kunderbjudandet. Men, det mest avgörandet är hur du själv ser på dig själv i din säljande vardag.

»Hur ser du på dig själv och ditt sätt att motivera dig själv i ditt eget säljarbete?«

Studera de sju frågorna nedan och reflektera över
hur du ser på dig själv i ditt eget dagliga säljarbete.
Ge sedan dig själv svaren på hur du vill
ta ditt säljarbete till nästa steg.
Vad ska du förbättra i ditt säljarbete?
Vad ska du fortsätta med?
Vad ska du sluta med?
Vad ska du börja med i ditt säljarbete?

Sju frågor om hur du själv ser på dig själv:

Vad är ditt “varför?” – det som får din motor att gå igång varje morgon?

Vilken verklig nytta vill du göra för dina kunder – och vem är dina önskekunder?

Vilken strategi har du för att nå kunden?

Vilka mål sätter du upp varje säsong/ år?

Vilka aktiviteter väljer du att genomföra för att nå dina mål?

Hur mäter du om du är på rätt väg?

Vem kan hjälpa dig på vägen och ge dig kraft i motlut?

Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd