Förbättra ditt sätt att göra intryck på dina kunder

När det inte är
som du önskar,
vänta inte bara.

Förändra något av
det du gör
eller inte gör.

Höj nivån på din personliga målbild och få dina kunder att gilla dig mer

Le oftare än andra.

Visa intresse för det kunden säger.
Det uppmuntrar henne att öppna upp och engagera sig i er dialog.

Ge kunden komplimanger som känns rättvisa

Inte att förväxla med inställsamma.

Prata väl om andra.

Det reflekterar tillbaka på dig själv.

Skratta åt dig själv och visa mänsklig sårbarhet

Så gör kunden det samma.

Visa din entusiasm.

Det smittar av sig på kunden.

Hitta en likhet på något sätt med kunden

Som kan bli en gemensam nämnare er båda emellan.

Visa att du gillar att vara med kunden.

Så tycker hon du är en trevlig person.

Ställ frågor och håll sedan tyst

Kunden gillar att du vill höra vad hon tycker och tänker.

Var sparsam med branschtugget.

Du imponerar klart mera genom att göra svåra saker enkla.

Det första intrycket du gör är bestående

Du har bara sju sekunder på dig. Men det räcker, om du kan knepen och har förberett dig.

Första gången du träffar din tilltänkta kund gäller det.

Personen du möter kommer omedelbart att dra slutsatser om din status, auktoritet, kompetens och trovärdighet. Det räcker med din uppsyn och ditt kroppsspråk.

Och det går med ljusets hastighet.

Avgörande beslut under de första sju sekunderna

Vi fattar många avgörande beslut om en person under de första sju sekunderna i ett möte.

Din attityd läser folk av direkt.

  1. Så, bestäm dig för vilken attityd du vill visa, innan du stegar fram till din tilltänkta kund.
    Kroppsspråket ger fyra gånger starkare intryck än det du säger med ord.
  2. Sträck på dig.
    Att stå rak i ryggen med högburet huvud och sänkta, avspända axlar ger intryck av säkerhet och kompetens.
  3. Ett leende är ett välkomnande. Det visar att du är vänlig och tillgänglig.
  4. Ögonkontakt.
    Att se någon i ögonen visar intresse och öppenhet och överför energi.
    Träna upp din förmåga genom att notera ögonfärgen på dem du pratar med.
  5. Höj ögonbrynen.
    Lyftet öppnar dina ögon lite mer och signalerar bekräftelse.
  6. Skaka hand.
    Det är det snabbaste och effektivaste sättet att etablera kontakt.
    Med ett enda handslag uppnår du samma grad av kommunikation, som kräver tre timmars interaktion av annat slag.
  7. Framåtlutat.
    Det visar engagemang och intresse att luta sig lite framåt.
    Men akta dig för att överträda den andras revir. Ungefär en halvmeters avstånd är lagom.

Sperlingsson säljskola online hjälper dig att plugga på ditt sätt “hur du själv vill”.

Filmer? Papers och bilder? Övningar och quiz?

Välj att plugga på det sätt du själv gillar att plugga!

Gillar du att “höra” det du pluggar? – Välj »Filmer med handledning«
Gillar du att “se” det du pluggar. – Välj »Papers och bilder i din egen takt«
Gillar du att “själv pröva på” det du pluggar? – Välj »Verklighetsnära övningar«

Sperlingsson säljskola online. På ett nytt, enkelt sätt, på svenska.
Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

Att göra ett bra intryck på första kundmötet
lägger ofta grunden för en framgångsrik affär.

Relationen mellan köpare och säljare
är en stor del av framgången och
ett dåligt första intryck tar lång tid att reparera.

Kom förberedd.

Att boka ett möte med någon,
ta upp dennes tid och sedan inte komma förberedd
skapar inte ett bra första intryck.

Förbered dig därför alltid väl.

Behandla alla som beslutsfattare.

På första mötet har du ingen klar uppfattning
om vem som är viktig eller inte hos kunden.
Ha därför inga förutfattade meningar.

Behandla alla personer lika.
Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd