Konsten att lyssna aktivt

»Att lyssna innebär inte
att du överger dina egna
ståndpunkter och krav.«

Konsten att lyssna
handlar om att fokusera

Konsten att lyssna hjälper dig att:

›Få kunder.
›Behålla kunder.
›Attrahera lojala kunder.

Att lyssna är mer än en teknik
eller ett beteende

Konsten att lyssna är först och främst en attityd.

För att bli en bra lyssnare behöver du fokusera på det som är
syftet med att du är i samspråk.

Du måste vara nyfiken och intresserad för att klara att
sätta dig in i vad den andra uttrycker.

Om du är lugn, öppen och varm kommer den andra att gilla dig. Är du också respektfull och accepterande kommer den andra att känna tillit.
Då kommer hon att öppna sig.
Då får du chansen att se behovet för att sedan föreslå en lösning.

Gör du så här
är du behovsdriven

Då gör du ditt bästa för att se på dig själv med kundens ögon.

Du tänker ungefär tre gånger så snabbt som den andra talar.

Det betyder att även om du hör alla ord som sägs
så har du mycket utrymme kvar att tänka på annat.

Men lyssnande handlar inte bara om att uppfatta ord.
Så därför ska du anstränga dig för att använda den tankekapaciteten till att förstå bättre.
Du behöver din fulla koncentration för att verkligen förstå vad någon uttrycker.

För att kunna fokusera
behöver du också ”intresset”

Därför ska du sporra dig själv.

Genom att fråga dig själv:

»Vill jag lyssna?«

»Vill jag lära mig förstå den jag lyssnar på?«

Om du inte vill det kommer du inte vara en bra lyssnare.
Så, gör dig nyfiken på den du lyssnar på. Det hjälper dig upptäcka och förstå mer.

En bra kontakt med den du lyssnar på
är nödvändigt

Det är en förutsättning för att de ska våga öppna sig och dela något av värde med dig.

Var öppen och visa att du accepterar dem som de är.

Lyssna för att förstå deras perspektiv. För att förstå dem som unika individer.
Undvik att döma och värdera vad de säger. Och, undvik att göra det ens för dig själv. Försök förstå istället.

Var varm och visa omtanke
om deras situation

Lyssnare hamnar alltför ofta i en situation där de antingen håller med eller sätter sig emot vad de hör.

Värdera inte.

Ta bara in vad den andra förmedlar.

Acceptera andras budskap som något de förmedlar. Så kan du visa respekt för dem som människor även om du inte håller med dem.

Sist men inte minst

För att du ska kunna visa empati för andra och fokusera på dem,
behöver du först göra det mot dig själv.

Du ska föra vidare dina attityder till den du lyssnar på.

Det räcker inte att bara ha rätt attityder och vara fokuserad.

Det behövs mer än att du visar nyfikenhet, öppenhet, värme, respekt och acceptans.

Använd ditt kroppsspråk!

Du kan välja att lära dig mer om säljglädje och kundglädje.

Det finns en säljutbildning för dig som på ett enkelt sätt vill bli en kunnig säljare.

Plugga på distans och utbilda dig än mera i försäljning.

En grundkurs i försäljning och kundbemötande som du studerar på distans.

Kursen har filmade utbildningsavsnitt – som du tar del av via streaming online.
Du får steg-för-steg undervisning med video.

Mera om säljutbildningen hittar du här …
Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

 Hur du uttrycker dig med ditt kroppsspråk
är individuellt.

Men som utgångspunkt kan du använda dessa rättesnören:

›Vänd dig helt mot den du lyssnar på.

›Ha en öppen hållning.
D.v.s. skärma inte av dig genom att t.ex. korsa armarna över bröstet.

›Luta dig något mot den som pratar.

›Håll ögonkontakt.

›Slappna av.

Inspirera den som pratar att fortsätta:

Få personen att fortsätta genom att:

Uppmuntra med passande ljud som att humma eller liknande.

Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd