Tänk som kunden
och du förstår kunden

Marknadsför och attrahera

Marknadsför ditt företag genom att först göra detta.

Marknadsför ditt företag utan slentrian.

Låt inte själlös rutin försvaga kraften i ditt sätt att tilltala dina målgrupper.

Det är lätt att hamna i en ovana. Att ständigt marknadsföra på samma sätt. Att du fortsätter använda ett upplägg som vinner på att förbättras. Som borde förnyas så att det påverkar mera kraftfullt.

Använd dessa verktyg

Det gör att din marknadsföring blir övertygande och säljande.

Attrahera för att få kunder
– det är syftet med att marknadsföra.

Ditt företag attraherar kunder bäst om du anpassar.

Rätta in din marknadsföring för olika målgrupper.

Bra berättelser övertygar din kund att välja just dig. Och, berättelser som är relevanta.

Berättelser som är riktigt intressanta.
Just för den målgrupp du riktar din marknadsföring till.

Hur marknadsför man sitt företag?

Hur gör du för att marknadsföra just ditt företag på bästa sätt?

Börja med att ställa just de här frågorna till dig själv.

Ställ dig själv frågor om dina målgrupper.

Ställ frågorna om hur de vill ta del av din marknadsföring.
Hur de vill bli kontaktade.

I vilka kanaler de trivs bäst.
Kanalerna där de känner det bekvämt att lyssna och ge respons.

Bygg en berättelse

Din marknadsföring blir tråkig om du lägger in massor av information utan sammanhang och mening.
Det råder du bot på om du istället berättar en historia

Helst med dina åhörare som huvudpersoner.

Låt de som lyssnar vara hjältarna.

Håll det relevant

Marknadsför ditt företag med relevant innehåll.

Din målgrupp tar bara till sig berättelser och idéer
som är av direkt betydelse för dem.

Fundera över vad du vill uppnå. Vad du vill att de ska känna, tycka eller göra.

Bygg din berättelse utifrån vad din reflektion gav dig som slutsats.

Klipp ner ditt intro

En utförlig introduktion som beskriver dig, hur du kom dit och din expertis bara tråkar din åhörare.

Begränsa ditt intro till några få meningar.

Även för en lång presentation.

Som alternativ kan du göra ditt intro som ett bildspel. Som du lägger in som ett “break”, “paus” eller avslutning.

Börja med en ögonöppnare

Ge din marknadsföring en kick off.

Genom att avslöja ett omskakande faktum.

En överraskande insikt eller ett unikt synsätt som logiskt leder fram till ditt budskap och ditt erbjudande.

Du kan välja att lära dig mer om säljglädje och kundglädje.

Det finns en säljutbildning för dig som på ett enkelt sätt vill bli en kunnig säljare.

Plugga på distans och utbilda dig än mera i försäljning.

En grundkurs i försäljning och kundbemötande som du studerar på distans.

Kursen har filmade utbildningsavsnitt – som du tar del av via streaming online.
Du får steg-för-steg undervisning med video.

Mera om säljutbildningen hittar du här …

Håll det kort och koncist

Marknadsför ditt företag kärnfullt.

 När har du senast hört någon klaga över att en presentation var för kort?

Gör presentationen hälften så lång som du ursprungligen tyckte att den skulle vara, eller kortare.

Använd fakta istället för generaliseringar

Använder du luddiga uttryck pekar det på att din tanke och idé är luddig.

Stöd ditt erbjudande, argument och budskap med bevis.

Fakta som enkelt går att kvantifiera, kontrollera och som är minnesvärda och dramatiska.

Anpassa för varje målgrupp

En-för-alla-presentationer är som en-storlek-för-alla-kläder: de sitter aldrig bra och får dig att se märklig ut.

Varje publik är olika.

Det ska också dina presentationer vara.

Använd enkel grafik

Visa inte komplicerade tabeller och grafer.

Utsätter du åhörarna för det stänger de av hjärnan.

Framhäv de punkter som är viktiga.

Det gör du bäst med mycket enkel grafik.

Håll bakgrunden enkel

Bildspel och bakgrunder som är fantasirika gör det svårt för åhörarna att förstå.

Risken är att det inte framgår vad som är viktigt.
Det blir svårt för dem att fokusera.

Använd en enkel bakgrund med en enhetlig och neutral färg.

Använd läsbara typsnitt

Försök att ge dina åhörare en behaglig stund.

Använd stora teckensnitt i enkla typsnitt.

Var sparsam med fetstil och kursivt.

Med små teckensnitt är risken att det blir påfrestande för deras ögon. Du ger dem huvudvärk och ditt budskap går inte fram.

Bli inte ”för” fantasirik

Självklart vill du att din målgrupp ska komma ihåg ditt budskap.
Inte att de istället ska minnas dina specialeffekter.
Eller komma ihåg din visuella utsmyckningar.

”Ju enklare desto bättre!”

Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

”Köpbeslut” handlar inte i första hand om fakta.

”Köpbeslut” handlar framför allt om
den upplevelse som du skapar hos mottagaren.

Ställ dig frågan:
Hur vill du uppfattas?
Och hur kan du själv bidra till att skapa den upplevelsen?

Skriv en lista över hur du
vill uppfattas av dina kunder.

Ett exempel:
»Du vill att ditt erbjudande ska ge glädje åt kunden.
Hur kan du då, på olika sätt uppfylla det? «

Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd