Tänk som kunden
och du förstår kunden
och du förstår kunden
Marknadsför och attrahera
Marknadsför ditt företag utan slentrian.
Låt inte själlös rutin försvaga kraften i ditt sätt att tilltala dina målgrupper.
Det är lätt att hamna i en ovana. Att ständigt marknadsföra på samma sätt. Att du fortsätter använda ett upplägg som vinner på att förbättras. Som borde förnyas så att det påverkar mera kraftfullt.
Använd dessa verktyg
Attrahera för att få kunder
– det är syftet med att marknadsföra.
Ditt företag attraherar kunder bäst om du anpassar.
Rätta in din marknadsföring för olika målgrupper.
Bra berättelser övertygar din kund att välja just dig. Och, berättelser som är relevanta.
Berättelser som är riktigt intressanta.
Just för den målgrupp du riktar din marknadsföring till.
Hur marknadsför man sitt företag?
Börja med att ställa just de här frågorna till dig själv.
Ställ dig själv frågor om dina målgrupper.
Ställ frågorna om hur de vill ta del av din marknadsföring.
Hur de vill bli kontaktade.
I vilka kanaler de trivs bäst.
Kanalerna där de känner det bekvämt att lyssna och ge respons.
Bygg en berättelse
Det råder du bot på om du istället berättar en historia
Helst med dina åhörare som huvudpersoner.
Låt de som lyssnar vara hjältarna.
Håll det relevant
Din målgrupp tar bara till sig berättelser och idéer
som är av direkt betydelse för dem.
Fundera över vad du vill uppnå. Vad du vill att de ska känna, tycka eller göra.
Bygg din berättelse utifrån vad din reflektion gav dig som slutsats.
Klipp ner ditt intro
Begränsa ditt intro till några få meningar.
Även för en lång presentation.
Som alternativ kan du göra ditt intro som ett bildspel. Som du lägger in som ett “break”, “paus” eller avslutning.
Börja med en ögonöppnare
Genom att avslöja ett omskakande faktum.
En överraskande insikt eller ett unikt synsätt som logiskt leder fram till ditt budskap och ditt erbjudande.
Sperlingsson säljskola online hjälper dig att plugga på ditt sätt “hur du själv vill”.
Filmer? Papers och bilder? Övningar och quiz?Välj att plugga på det sätt du själv gillar att plugga!
Gillar du att “höra” det du pluggar? – Välj »Filmer med handledning«
Gillar du att “se” det du pluggar. – Välj »Papers och bilder i din egen takt«
Gillar du att “själv pröva på” det du pluggar? – Välj »Verklighetsnära övningar«
Håll det kort och koncist
När har du senast hört någon klaga över att en presentation var för kort?
Gör presentationen hälften så lång som du ursprungligen tyckte att den skulle vara, eller kortare.
Använd fakta istället för generaliseringar
Stöd ditt erbjudande, argument och budskap med bevis.
Fakta som enkelt går att kvantifiera, kontrollera och som är minnesvärda och dramatiska.
Anpassa för varje målgrupp
Varje publik är olika.
Det ska också dina presentationer vara.
Använd enkel grafik
Utsätter du åhörarna för det stänger de av hjärnan.
Framhäv de punkter som är viktiga.
Det gör du bäst med mycket enkel grafik.
Håll bakgrunden enkel
Risken är att det inte framgår vad som är viktigt.
Det blir svårt för dem att fokusera.
Använd en enkel bakgrund med en enhetlig och neutral färg.
Använd läsbara typsnitt
Använd stora teckensnitt i enkla typsnitt.
Var sparsam med fetstil och kursivt.
Med små teckensnitt är risken att det blir påfrestande för deras ögon. Du ger dem huvudvärk och ditt budskap går inte fram.
Bli inte ”för” fantasirik
Inte att de istället ska minnas dina specialeffekter.
Eller komma ihåg din visuella utsmyckningar.
”Ju enklare desto bättre!”

”Köpbeslut” handlar inte i första hand om fakta.
”Köpbeslut” handlar framför allt om
den upplevelse som du skapar hos mottagaren.Ställ dig frågan:
Hur vill du uppfattas?
Och hur kan du själv bidra till att skapa den upplevelsen?Skriv en lista över hur du
vill uppfattas av dina kunder.Ett exempel:
»Du vill att ditt erbjudande ska ge glädje åt kunden.
Hur kan du då, på olika sätt uppfylla det? «
► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄
» Genom att du intar ett kundperspektiv.
» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.
» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.
» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.
» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.
» På ett sätt som kunden kan ta till sig.
► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄
» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.
» Inte bara fråga dem vad de vill ha.
» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.
Kundglädje är säljglädje
Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.