Bygg din egen framgångsrika mötesbokning teknik

Teknik för att bygga din egen vinnande mötesbokning

Känns det ibland tungt att ringa de som du vill ska bli dina nya kunder?
Hittar du tusen ursäkter för att slippa. Försöker du skjuta fram den oundvikliga uppgiften?

Tre viktiga ”M”

Motivation, mod och manus.

Första steget till framgångsrik försäljning är att boka in möten. Att ha en effektiv mötesbokning teknik.

För att lyckas med mötesbokning krävs tre viktiga ”M”. Motivation, mod och manus. Motivation är den lättaste biten – ju fler möten, ju fler chanser till affärer. Modet skaffar du dig genom träning.

Avgränsad målgrupp

Grunden är en väl avgränsad målgrupp.

Du ska känna målgruppen utifrån behov och förutsättningar. Du ska ha koll på vilken kundnytta du kan tillföra dem.

Du ska ha ett väl uppdaterat adressregister med företags- och kontaktuppgifter.

Att lägga tid på att ringa företag som gått i konkurs, upphört, dubbletter eller ändrat övriga kontaktuppgifter kostar en massa tid och frustration. Det är betydligt kostsammare än kostnaden för att uppdatera eller köpa nya adresser. Så, uppdatera löpande dina befintliga register. Eller köp nya adresser om din budget tillåter det

Tänk på att det sker många förändringar ute på marknaden varje år:

  • Företagen byter postadress.
  • De byter inte så sällan bemanningen och ansvariga beslutsfattare.
  • Viktiga beslutspåverkare tillkommer och försvinner.
  • Förändrar sitt företagsnamn.
  • Företagen reglerar antalet anställda.
  • Några går i konkurs, upphör eller blir nedlagda/avregistrerade.
  • En del byter telefonnummer.
  • Det händer att de byter bransch.

När du ska starta ditt ”bokningsrace”, se till att ha en lista med namn och telefonnummer till minst 25 kontaktpersoner. Gärna fler personer på listan, för att hålla ditt tempo uppe. Börja från toppen och jobba dig nedåt. Är det upptaget eller om det inte är någon som svarar, gå vidare på nästa. När du passerat sista kontaktpersonen kan du på nytt börja uppifrån. Nyckelordet för en bra mötesbokning teknik är att hålla tempo.

Skapa din egen bästa mötesbokning

Hur ser dina mål ut för nya kontakter - varje vecka, månad eller år?

När känner du dig på topp och det passar att jobba med telefonen?

Hur kan du använda sociala medier som komplement till att ringa?

Mötesbokning teknik är en färdighet som man kan lära sig. Och, du som andra behöver denna träning. Inga sociala medier i världen ersätter det målinriktade arbetet för att få träffa just den du vill.
Kom alltså ihåg – gör inget som du känner är fel för just dig. Finn ditt eget sätt, ditt eget språk. Och, ge det chansen genom att träna och våga göra.

Samtalsmanus

För att lyckas riktigt bra med din mötesbokning teknik behöver du stöd av ett samtalsmanus. Ett genomtänkt manus med en riktigt bra intresseväckare är ett måste. Det finns flera bra sätt att bygga ett manus. Börja med att bygga ditt manus på några få steg:

  • Inledning.
  • Intressekrok.
  • Frågor som stämmer av att du talar med rätt ”beslutsfattare”.
  • Presentation – kortfattat om nyttan av att boka mötet med dig.
  • Avslut/boka.

Sälj bara in mötet. Sälj inte något annat på telefonen. Föreslå två konkreta tider.

Bekräfta den bokade mötestiden med ett glatt tonläge och att du ser fram emot mötet.

Tänk på att rätt inställning ger dig framgång. ”Ge för att få.”

Inled samtalet med att gå rakt på sak

Var kortfattad, rak, vänlig och snabb i tanken. Hantera kundens invändningar på ett summariskt sätt.

Ha rätt attityd. Tänk dig dina prospekt som framtida kunder. Var nyfiken, glad, ödmjuk och på tårna.

Sitter du ner så har du ett bra stöd för bålen. Står du så stå still.

Tänk på att ha energi och ett vänligt tonläge på rösten. Hur du uttrycker dig står för 2/3 av upplevelsen. Det du säger står bara för 1/3.

Ta fram en inressekrok

Fundera ut en hook. Hur du snabbt och kortfattat kan presentera dig.

Det viktiga är att du har en hook, en intressekrok, som kan leda vidare till ett trevligt samtal. Som kanske – men inte nödvändigtvis – leder fram till att ni ska ses. Personen sitter inte och väntar på ditt samtal. Det kan också visa sig att du själv inte vill träffa den du ringer när ni väl talats vid. Om din hook är riktigt bra kan den användas i många sammanhang.

Din intressekrok är ditt “lösenord” för att lyckas med din mötesbokning teknik. Din krok är “koden”, den förlösande triggern som hjälper dig komma vidare.

”Rätt” tid att ringa

Du kan aldrig luta dig tillbaka och hoppas att det är fel tid så att du ska slippa ringa.

Det finns inga speciella dagar som är bättre eller sämre att ringa på.

Det är till exempel utmärkt att ringa före högtider och långhelger eller i semestertider. Mellan jul och nyår kan vara en mycket bra period att nå entreprenörer. De är oftast på plats, medan börs-vd:ar kanske har långledigt.

Finns det en grindvakt i form av en sekreterare eller assistent, se till att göra dig till vän med den personen genom att noga beskriva vad du vill och vad du erbjuder. Vädja till personens kunskap om företagets framgång. Personen kommer att hjälpa dig till ett möte – bara du säkrar att denna ”grindvakt” köper dig.

Det finns tider på dagen som det är bättre att ringa på. Normalt når du fler prospekt mellan klockan 08.00 – 09.30, därefter startar dagens möten och det blir svårare att nå fram. Är du en eftermiddagsperson så plockar du upp luren efter kl. 15.30. Anpassa tiderna till din bransch, självklart skiljer de sig åt.

Utforma din egen metod - din egen mötesbokning teknik

Avsätt en halv dag där du fokuserar på mötesbokning.

Det är inte effektivt att sitta för länge. Samma sak gäller med att ringa ett samtal då och då.

Avgränsa en tid och fokusera på mötesbokningen. Se till att ta bort allt som kan distrahera. Stäng av mail, se till att kollegor inte stör under tiden. Ha självdisciplin att inte göra något annat.

Inled bokningen med att sätta mål. Sporra dig själv genom att löpande föra upp antalet bokade möten. Var disciplinerad och håll tempot.

Effektiv mötesbokning innebär att din telefon ska gå varm.

Antingen skall du prata i telefon eller vänta på svar. Alla förberedelser skall vara avklarade innan.

Du kan välja att lära dig mer om säljglädje och kundglädje.

Det finns en säljutbildning för dig som på ett enkelt sätt vill bli en kunnig säljare.

Plugga på distans och utbilda dig än mera i försäljning.

En grundkurs i försäljning och kundbemötande som du studerar på distans.

Kursen har filmade utbildningsavsnitt – som du tar del av via streaming online.
Du får steg-för-steg undervisning med video.

Mera om säljutbildningen hittar du här …
Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

Säljglädje kommer inte inifrån av sig självt

Säljglädje är resultatet av många samverkande saker. Allt från humor till arbetets organisation.

Det är de små sakerna vi nästan inte tänker på.
Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd