Presentation av företag
– en avgörande kunskap för att få kundens gillande

Presentation av företag
– förbättra dig i att lägga upp din presentation på ett bra sätt

Gamla sanningar är lätt att glömma bort.

Men ofta märker vi att de är tidlösa och fungerar alltjämt.

Läs därför dessa förbättringsidéer.

Här får du en kom ihåg lista med de klassiska punkterna.
Ett antal ”hur” som du säkert använt men kanske glömt att ta till heders på senare tid?

Det avgörande är oftast ”hur” du gör när det handlar om kommunikation

”Vad” du valt att använda som metod och teknik är inte lika kritiskt för att nå framgång.

»Berätta för mig
och jag glömmer.
Visa mig och jag minns.
Involvera mig
och jag lär mig.«

Kolla tekniken före

Ska du använda Powerpoint, video, musik eller annan teknik, kontrollera att allt fungerar.
Sedan en gång till.

Tala “till” åhörarna.

När du lyckas som bäst koncentrerar du dig till 100 % på dina åhörare. Du upptas inte av dina slides eller anteckningar.

Fokusera på publiken. Uppmuntra dem att ta till sig din tes – det du vill ha gehör för – och ditt budskap.

”Ge uppmärksamhet för att få uppmärksamhet”.

Läs aldrig innantill

Läs aldrig texten direkt från dina slides - i det fall du använder PowerPoint.

Du vet att åhörarna ”kan läsa”.

Det blir självklar tråkigt om du också läser från dina slides.
Men värst av allt. Det är en förolämpning och ett underskattande av åhörarnas intelligens.

Håll fast vid ett relevant flöde

Hoppa inte runt - i det fall du använder PowerPoint.

Max av oorganiserat intryck ger du om du hoppar över slides eller backar tillbaka.

Gå igenom dina bilder noga innan du startar och dölj de som inte är relevanta för den aktuella dragningen.

Visa aldrig slides som egentligen inte passar in i sammanhanget.

Överlåt humorn till proffsen

Är du inte toppen bra på att berätta skämt så försök inte framstå som en komiker.
Kom ihåg – när det gäller presentationer – ett ”artigt” skratt är ”dödens kyss”.

Undvik de uppenbara fallgroparna

Varje åhörargrupp har ett favoritämne att beklaga sig över.
Kommer ämnet upp i fel fas av din dragning skapas snabbt en gnällhörna som tar all uppmärksamhet.

Lär dig snappa upp ämnet som är gruppens ”akilleshäl” och red ut begreppen redan i starten.

Berätta när du kommer att ta upp det ämnet – förslagsvis näst sist innan din summering.

Alternativet är att du noga undviker ämnet.

Skippa fackuttryck och modeord

Jargong, buzz och tjusiga ord får dig att framstå som pompös.

De tycker du är befängd eller i värst fall att du talar i tungor. Stryk dem från dina slides och i ditt ordval.

Var noga med tajming

Planera dragningen så att den ligger rätt i tiden.
Både vad det gäller tid på dagen och valet av dag.
Om möjligt håll dig borta från tider som
slutet av dagen, strax innan lunch
eller dagen före en helgdag.

Förbered några frågor

Ha gärna ett moment med Q & A i slutet av presentationen.
Var förberedd med ett par egna frågor i rockärmen
så att du får bollen i rullning.

Dela ut ”lämna-efter-material”

Gör något positivt av fakta som du vill att åhörarna ska ta del av.
Lägg in det i en A4a som du delar ut efter din dragning.

Ta fram åhörarkopior som är anpassade till målgruppen.

Ta med bara det mest viktiga från presentationen. Då upplevs det som kärnfullt och lättläst.

Du kan välja att lära dig mer om säljglädje och kundglädje.

Det finns en säljutbildning för dig som på ett enkelt sätt vill bli en kunnig säljare.

Plugga på distans och utbilda dig än mera i försäljning.

En grundkurs i försäljning och kundbemötande som du studerar på distans.

Kursen har filmade utbildningsavsnitt – som du tar del av via streaming online.
Du får steg-för-steg undervisning med video.

Mera om säljutbildningen hittar du här …
Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

Engagemang smittar!

Rutin är tråkigt och fyrkantigt.

För att hitta gnistan måste du
förbereda dig inför varje tillfälle.

Plocka om ditt material,
döp om det för det speciella tillfället.
Fundera på vilka det är som ska lyssna och
försök hitta det som du tror ni har som gemensam nämnare.

Det ska synas på dig att du vill vara där.
Det ska kännas när du talar
att du är närvarande och gärna lite nervös!
Det betyder ju bara att du tar mötet och tillfället på allvar.

Våga “involvera hela dig” och
bjuda på din övertygelse och entusiasm.

Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd