Resultat gör din dag till din idealdag

 

Gott humör ger gott resultat,
gott resultat ger gott humör.

Resultat och mål som du vill nå måste du själv bygga

Resultat och mål kan du endast nå genom att utveckla de beteenden som leder till dessa resultat och mål.

Ingen annan än du själv kan skapa dina resultat.

Resultat bygger du genom att förändra dig.
Ingen annan än du själv kan förändra ditt beteende.

Därför att, om du fortsätter göra som du alltid har gjort,
kan du vara säker på att du får det resultat som du alltid har fått.

Resultat skapar du genom att vara resultatstyrd

Inte genom att vara aktivitetsstyrd.

Mål skapar du genom att vara målstyrd. Med tydliga och precisa mål.

Inte genom att vara reaktiv.

Inte genom att ha otydliga mål. Svävande mål är inga mål alls. Vaga mål är att vara reaktiv. Och att vara reaktiv leder dig in på fel väg.

Beteendeförändring är viktigt för att ”leda dig själv” och för att ge service

Att ”leda dig själv och ge service till andra” handlar väldigt mycket om beteendeförändring.

Tonvikten ligger inte på yttre omständigheter.

Det handlar om dina egna möjligheter. Om saker du själv kan göra. Din makt över din beteendeförändring.

Resultat når du genom att styra framtiden

Resultat når du inte genom att låta framtiden styra dig.

Du använder dig av din egen beteendeförändring.

Med den tar du makten över framtiden. Med den styr du hur framtiden ska påverka dig.

Det är alltså inte nog med att du planerar strategier för att övervinna dina hinder. Till detta måste du koppla på en plan med särskilda handlingar. Som du gör på bestämda tider.

Din startpunkt

Din start är dina »önskade resultat« som du skriver ner.

Med dina önskade resultat på papper, blir det enklare att översätta dem till dagliga insatser.

Så att du kan bestämma vilka handlingar som du ska göra nu. Så att du redan nu kan se vilka ytterligare handlingar som behövs imorgon. Så att du kan välja ut vilka åtgärder som du måste följa upp med.

Du ”leder dig själv och som servicegivare” genom att du planerar bestämda handlingar. Det är dessa åtgärder som ska styra dig. Så att du gör de praktiska beteendeförändringar som krävs för att du ska nå dina mål.

Lösningarna kommer inifrån

Hitta de enkla och riktiga svaren.

Inför varje hinder eller ”vägspärr” frågar du dig:

”Vad krävs för att klara av problemet?”

”Var och hur måste du förändra ditt beteende för att komma vidare?”

Svaren kommer då ganska så lätt. Svaren framstår då som både enkla och riktiga. Och, du märker att lösningarna kommer inifrån.

Skapa resultat – sluta släcka bränder!

Ofta kan vi höra servicegivare säga att de är så aktivitetsstyrda.
”Du vet”, säger de, ”jag gör inget annat än släcker bränder – jag är en kaospilot hela dagarna.”

Därför är frågan till dig:

Vill du släcka bränder? Eller, vill du skapa resultat?

Du kan välja att lära dig mer om säljglädje och kundglädje.

Det finns en säljutbildning för dig som på ett enkelt sätt vill bli en kunnig säljare.

Plugga på distans och utbilda dig än mera i försäljning.

En grundkurs i försäljning och kundbemötande som du studerar på distans.

Kursen har filmade utbildningsavsnitt – som du tar del av via streaming online.
Du får steg-för-steg undervisning med video.

Mera om säljutbildningen hittar du här …
Stefan Sperlingsson Kursen få fler kunder | Stefan Sperlingsson | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216

De planer som jag rekommenderar dig,
skiljer sig från de som du redan kommit i kontakt med.

De jag föreslår har ett starkt fokus på resultat.
Inte på aktivitet.
Detta är det unika.

Allra först ska du skapa tidsplaner.
Eller som de också kallas aktivitets- och handlingsplaner.

Du som nu tycker att detta låter tråkigt, tänk på vikten av dem.
Handlingsplanen är en att göra-lista för varje projekt.
Med de delresultat och delmål som du ska nå fram till.

Det du blir bättre på med hjälp av planen
är att tänka utifrån resultat.
Och, att inte tänka
med utgångspunkt i aktiviteter.

Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd

Bestäm dig för att vara resultatstyrd

Säg hej då till att vara reaktiv!

Lär dig fokusera mer på resultat. Mindre på aktivitet!

  1. Välj tidsplaner som är proaktiva. Välj bort reaktiva planer.
  2. Gör planer som är proaktiva. Att-göra-listor för varje mål och delmål.
  3. Gör målplaner med siktet riktat framåt. De får dig att tänka utifrån resultat.

Resultatet ska behärska dina tankar!

Börja med en kartläggning av nuet. Sedan behöver du fokusera på vad du vill uppnå.

Vad du verkligen vill är det som ska styra dig!

Tänk så här:

#1. Börja med att kartlägga dina resurser.
#2. Kartlägg sedan, »vad« du vill.
#3. Fortsätt med att kartlägga själva arbetsprocessen.
#4. Kartlägg, »när« gör du aktiviteterna.
#5. Hur lång tid tar de.
#6. Kartlägg din struktur.

Din ”plan” hjälper dig att fatta de avgörande besluten

Din plan är din karta för exakt vart du vill komma. Och den hjälper dig att se var du står nu.

Det är avgörande att du skriver ner din plan.

»Därför att tydliga planer ger resultat. Därför att otydliga planer ger inte otydliga resultat. Otydliga planer ger inga resultat alls.«

När du vet vad som står mellan dig och dina mål kan du som regel hitta en lösning på problemet.
När du känner till problemets art är du en bra bit på väg mot lösningen.

Du kan komma förbi varje hinder

Du kan komma förbi varje hinder genom åtgärder du själv kan utföra!

Genom att ändra eller förbättra ditt beteende.

Genom att spana in nya områden som utvecklar din förmåga.

Genom att vidga dina vyer.

Eller odla nya vanor som har med din personlighet eller karaktär att göra.

► Sprid säljglädje och kommunikation som får kunden att köpa◄

» Genom att du intar ett kundperspektiv.

» Så att du hittar genvägarna till kundens hjärta.

» Så att kunden snabbt uppmärksammar dig, när kunden behöver dig.

» Så att du klarar att påverka din kund på ett sätt som övertygar.

» Så att du säljer med ett innehåll som kunden är intresserad av.

» På ett sätt som kunden kan ta till sig.

► Utmaningen är att få en god bild av kunderna ◄

» Det gäller att utveckla en bättre bild av dem.

» Inte bara fråga dem vad de vill ha.

» Sätt dig in i deras miljö, dagliga rutiner, intressen och ambitioner.

Kundglädje är säljglädje

Det är kundglädjen som gör skillnad.
Skillnaden mellan att köpa av dig och att vilja köpa av dig.
Det där lilla extra som gör att du blir vald istället för bortvald.

Skillnaden ligger i att du gör det där lilla extra, med glädje.
Det är det som skiljer en bra insats från framgång.

Stefan Sperlingsson rekommendation | Inlägg av Stefan Sperlingsson | Lär dig bygga kundnöjdhet | Ring Sperlingsson direkt → → 0733-850216Stefan Sperlingsson, Sperlingsson företagarstöd